O să număr până la 5. La 5 vei adormi profund. 1… 2… ochii îţi devin tot mai grei… 3… eşti relaxat şi vrei să dormi 4… adormi… 5…
– Ce făceai în septembrie 1981, pe 10 septembrie seara?
– Am bulit ceva, că eram cam luat – cred că de la un Jack Daniels – în portul Rouen, şi am dat foc la toate navele de-acolo, pe 3 km în radă, hă, hă, hă…
-Şi nu s-au prins franţujiii?
– Hă, hă, hă – nu! că am făcut o jmecherie şi am ascuns urmele!

––

Pe 23 iunie 1998, in cadrul emisiunii “Starea de veghe – In spatele usilor inchise”, moderata de mine la postul de televiziune Prima TV, a fost invitat ministrul de atunci al Transporturilor, Traian Basescu. Printre problemele dezbatute in cadrul emisiunii a fost si aceea a colaborarii lui Basescu cu fosta Securitate. In acel context, el a dezvaluit in premiera un incident mai vechi in care a fost implicat si a carui responsabilitate nu si-a asumat-o in fata autoritatilor interesate, el multumindu-se doar cu o nota-raport inaintata Securitatii. Reproducem mai jos pasajele esentiale de pe banda pe care a fost inregistrata emisiunea

Traian Basescu: “…Noi eram sub controlul organelor de Securitate toti, de la ospatar pana la comandant, prin aceea ca anual primeam un aviz de navigatie … Spre exemplu, sunt cateva episoade foarte interesante, as spune … care au facut obiectul de interes al organelor de Securitate din Romania in mod cert. Spre exemplu, cand eram comandant pe ‘Arges’, la 3 luni de cand imi obtinusem brevetul de comandant. Am luat foc in portul Rouen, nu numai eu, 38 de nave au fost in incendiul din Rouen in Franta. Nava suspectata ca a generat poluarea, care a facut ca tot bazinul portului Rouen si Sena sa fie tot o flacara pe o intindere de trei km, a fost nava mea, pentru ca era nava cea mai mare din zona si descarcam nafta in dana rafinariei “Sholfrancaise”. (n.r. – aici este posibil ca in textul tiparit sa se fi strecurat o eroare de transcriere a benzii, iar numele corect al rafinariei sa fi fost “Shellfrancaise”, ceea ce, in fond, nu schimba esential datele problemei). Am stat acolo 28 de zile in ancheta. Legislatia franceza functiona corect. Adica nu trebuia sa dovedesc eu ca nu s-a produs poluarea de la mine, ci autoritatile franceze trebuiau sa dovedeasca ca s-a produs poluarea de la mine. In cele 28 de zile m-am prezentat si la tribunal, am fost si in ancheta organelor de Justitie franceze si, dupa 28 de zile, instanta s-a pronuntat ca nu poate fi probata vina navei “Arges”. Am plecat, dar au ramas un litigiu, o acuzatie la adresa navei de circa 12 milioane de dolari, o cerere de daune …”

Sorin Rosca Staescu: “Probabil ca dai cu cu subsemnatul foarte mult!”

Traian Basescu: “A fost un litigiu, am explicat organelor de Securitate ce s-a intamplat cu noi acolo si acum pot sa o spun public, nu mai e nici un secret, am schimbat ceva in instalatie inainte sa permitem accesul autoritatilor franceze la bord, ceea ce a facut imposibila demonstratia, demonstrarea vinei noastre … Sorin Rosca Stanescu: “S-a prescris? Sa nu auda cumva…”

Traian Basescu: “Da, dar nu puteam sa nu spun care a fost realitatea, macar armatorului, armatorul nu puteam să mi-l mint, iar in echipaj erau destui care stiau ce s-a întâmplat. Ar fi fost un risc pentru un comandant sa nu spuna cauza acelei poluari si…a dramei produse acolo. A facut obiect de interes pentru organele de securitate acest incident, dar, din punct de vedere tehnic”.

(http://www.ziua.ro/display.php?data=2007-04-28&id=219814)

Astfel, dupa cum rezulta din declaratiile redate mai sus, Basescu recunoaste ca devastatorul incendiu de la Rouen a fost declansat din cauza unei instalatii de pe nava ”Arges”, a carei comandant era si ca, pentru a scapa de raspunderea penala presupusa de urmarile acestuia, a modificat probele care i-ar fi putut conduce pe anchetatorii francezi la cauzele reale ale incendiului. Prin această manevra Basescu a scapat basma curata dupa ce daduse cu subsemnatul cateva saptamani in fata organelor de justitie franceze. Paguba produsa si evaluata la 12 milioane de dolari a ramas totusi in litigiu si nu se stie cum a fost ulterior acoperita. Desi fulminanta, declaratia lui Basescu a trecut aparent neobservata de catre cei interesati, deoarece ea venea la 17 ani de la comiterea faptei si nu mai putea avea urmari in plan juridic.

Dupa cum avea sa dovedeasca ulterior o ancheta publicata de “Jurnalul National” in 30 ianuarie 2008, Traian Basescu chiar nu a mintit afirmand ca, in 1981, petrolierul “Arges” a stat la originea unui puternic incendiu care a distrus numeroase nave din Portul Rouen si nici atunci cand a spus ca a reusit sa pacaleasca organele de ancheta franceze, scapand de acuzare si de plata unor importante daune. In ajunul unei vizite pe care presedintele Frantei Nicholas Sarkozy urma sa o efectueze la Bucuresti, “Jurnalul National” a dorit sa vada cum a resimtit partea franceza tulburatorul incident de la Rouen. Cautand in arhive, jurnalistii au gasit o singura relatare de presa pe aceasta tema, care data din data de 11 septembrie 1981. Cotidianul regional “Paris-Normandie” relata ca, in dimineata zilei precedente, pe la 8 jumatate, in aval de Rouen, in dreptul rafinariei Shell, fluviul Sena a luat foc in mod inexplicabil si terifiant. O uriasa pata de combustibil usor, “nafta”, s-a aprins instantaneu. A devorat cateva impingatoare si barje, a alarmat pompierii din patru localitati riverane si a produs o panica de nedescris in port. Trei oameni – pilotul unei nave, sotia sa si copilul lor – au fost la un pas de-a muri arsi de vii. Articolul semnat de ziaristul Francois Henriot semnala si primele suspiciuni ale anchetatorilor referitoare la cauza incendiului. Politia suspecta nava romana “Arges”, petrolier al companiei Navrom, ca a stat la originea deversarii de combustibil usor. A doua zi, “Paris Normandie” avea sa revină cu o notita: o testare a circuitului de pompare de pe nava “Arges” a intarit suspiciunile ca petrolierul romanesc ar fi suferit o defectiune ce ar fi putut produce deversarea de combustibil in apele Senei.

Totusi, dupa cum preciza “Jurnalul National”, relatarile mediatice pe aceasta tema s-au oprit aici. “Jurnalul National” nu s-a lasat insa si l-a contactat pe Francois Henriot, semnatarul articolului din “Paris-Normandie”. Acesta a confirmat ca incendiul de pe Sena, despre care scrisese in urma cu atatia ani, ramasese in continuare un mister pentru el. In cadrul anchetei, ziaristii de la “Jurnalul National” au mai reusit sa afle ca, după acest incident, regulamentele privind actiunea impotriva incendiilor in Portul Rouen au fost sever modificate si ca companiile de asigurare a navelor distruse au inghitit in sec si au inregistrat la finele anului un deficit in buget (http://www.jurnalul.ro/stire-special/sena-curge-urmele-raman-117888.html).

Intr-un articol publicat in 2 februarie 2008, si dedicat vizitei pe care pe care urma sa o efectueze in Romania presedintele Frantei Nicolas Sarkozy dupa doua zile, “Jurnalul National” semnala insa faptul ca Traian Basescu “mai are inca de lamurit cu autoritatile franceze incidentul din portul Rouen, de acum 27 de ani” si avertiza ca “Intr-un moment de suparare, dosarul incendiatorului poate fi activat”. In acelasi articol, se mai amintea ca “Sarkozy este in primul rand promotor al intereselor economice ale Frantei” si ca “este sensibil la orice discriminare a capitalului francez, iar când in cauza sunt puse interesele grupului EADS devine de-a dreptul nervos”. Deasemenea, preciza articolul, ” In toate vizitele pe care le-a facut s-au incheiat afaceri de miliarde, concentrate pe industria de armament, energetica nucleară si aeronautica” (http://www.jurnalul.ro/stire-editorial/sarkozy-115912.html).

…si a urmat ceea ce avea sa devina “Scandalul rachetelor”

Intr-adevar, in timpul vizitei presedintelui francez la Bucuresti, in data de 4 februarie 2008, Traian Basescu si Nicolas Sarkozy aveau sa semneze asa numita “Declaratia comuna pentru punerea in aplicare a unui parteneriat strategic intre Romania si Franta”. Ulterior, in data de 23.04.2008, prim-ministrii Romaniei si Frantei au semnat Foaia de Parcurs aferenta Parteneriatului strategic semnat de presedintii celor doua state. Apoi, in 28 aprilie 2009, cu scurta vreme inainte de a efectua, alaturi de patru dintre ministrii Guvernului Boc (Elena Udrea, Cristian Diaconescu, Radu Berceanu si Adriean Videanu) o vizita oficiala in Franta, dedicata intre altele consolidarii Parteneriatului strategic semnat la Bucuresti, Traian Basescu a avizat in calitate de sef al CSAT Hotararea secreta de Guvern S-588 din 13 mai 2008. Reamintesc ca, prin aceasta Hotarare de Guvern, se dorea achizitionarea de la firma MBDA a unor sisteme integrate de arme SHORAD-VSHORAD, valoarea achizitiei ridicandu-se la 250 de milioane de euro, desi pe piata armelor acelasi sistem costa doar 170 milioane de euro. Prin decizia luata de CSAT, aflat sub comanda lui Traian Basescu, se hotarase deasemenea sa nu se faca licitatie pentru achizitionarea sistemului, ci sa se ofere printr-un act secret aceasta favoare firmei franceze MBDA. In plus, intreaga afacere ar fi urmat sa se deruleze prin incalcarea obligatiilor de offset, in ciuda faptului ca legislatia europeana prevede obligatia statelor membre ale Uniunii Europene sa aplice intotdeauna regula offset-ului atunci cand se incheie contracte in domeniul apararii si securitatii.

In 24 august s-a declansat insa scandalul munitiei, legat de numele fratelui Presedintelui, Mircea Basescu, si doua zile mai tarziu, in 26 august 2009, a fost adoptata o alta Hotarare de Guvern secreta S-962 care o anula pe cea din 13 mai. Ultima decizie a venit insa prea tarziu, ziarul “Ziua” afland deja despre existenta Horararii de Guvern anterioare (http://www.ziua.ro/display.php?data=2009-09-02&id=257848).

––
-Şi acum, mai încoace, cu România cum faceţi?
– Îi dau foc şi ei, hă, hă, hă! Cu fitilu lu Boc! Hă, hă, hă!
………..
– Nu ţi-e frică?
– Nu, că nu mai am mult de trăit, hă, hă, hă…După mine, incendiul! O să stea Boc şi Videanu la pârnaie….
…………
-Voi număra de la 5 la 1, apoi te vei trezi. 5…4…3…2…1 Mai
-Aşa repede? Desfiinţez şi cabinetul tău!

Anunțuri