e

Există, chiar există, lucruri la tine acasă care mai întâi sunt şi care abia apoi se transformă într-o doar patetică existenţă. Trăieşti, dar pare că nu; eşti viu, dar pare că eşti ratat chiar şi mort. Dacă te-ai sinucide, ai da dreptate celor care deja te văd mort. Sau te-ar vrea mort pentru a confirma că ei încă trăiesc şi au succes, şi reuşesc asta cu brio. Câteva zeci de ani.
Cu toţii, fără să ştie, trăiesc Sfârşitul Lumii pe înţelesul lor. Un înţeles neînţeles, tocmai pentru că pare de neînţeles. E perpetuum mobile pe-desadevăratelea. E entropia supremă, fizică, morală, spirituală. E finalul.
Iar eu, în nernernicia mea, îl văd. Îl miros, îl scriu, îl trăiesc, îl întrevăd ca şi cunoaştere, îl prevestesc ca şi damnaţiune – mai întâi a mea, apoi a lumii. Poate că sunt nebun, poate că am citit prea mult, timpul îmi pare scurt, ori poate sunt un blestemat de fanatic religios, încărcat de certitudini fundamentaliste, încolţit de raţionalităţi stupide, istoric dovedite. Dar semnele vremii sunt aici, prezente.

Am ajuns aici, la capăt de vreme, om printre oameni, păcătos printre păcătoşi, să scriu printre-le cuvintelor pe care le-aş fi scris dacă nu aş fi irosit atâta viaţă. De pildă, de ce Cunoaşterea nu e Mântuire. Şi de ce e binecuvântare şi blestem deopotrivă. Mi-am obosit capul cu asta atâta timp, cu neguri, lumini, umbre, străfulgerări, ascensiuni, prăbuşiri, iarăşi şi iarăşi, alternând între năzuinţe şi dezamăgiri, succese şi eşecuri. Hăul se iveşte mereu… De ce să urcăm? Ce cătăm noi acolo? De ce nu rămânem acasă, la ţară, la pământ, la flori, legume, holde şi fructe? Ni se părea prea simplă lumea? Nu era destulă Lumea aşa cum a lăsat-o Dumnezeu? Ne trebuia un “secret” în plus?

Biblia era prea puţină? Voiam Paris-ul? Voiam lumea aşa cum noi înşine am stricat-o? Ca s-o stricăm şi mai rău redescoperind-o? Ce voiam? Ce voiam? Ce nu ne-a ajuns?

E ceva mai cumplit decât sentimentul că te-ai săturat de bucuria vieţii în lume? Să-ţi fie dor de o vicisitudine, o furtună? Să nu mai ai chef de un răsărit de soare?

fgl

